Een sim only, wat is dat?
Het gebruik van een mobiele telefoon wordt deels mogelijk gemaakt middels een simkaart die u van uw provider krijgt. Bij het afsluiten van een normaal abonnement krijgt u van uw provider een ‘gratis' telefoon met daarbij een simkaart waarmee u gebruik kunt maken van het netwerk van de provider. Als u een sim only abonnement afsluit krijgt u enkel alleen een simkaart waarmee u gebruik kunt maken van het netwerk van de provider. Bij een sim only abonnement krijgt u dus geen mobiele telefoon van uw provider waardoor de maandelijkse kosten voor het abonnement ook een heel stuk lager liggen. Als u gebruik wilt maken van uw sim only abonnement kunt u gebruik maken van een toestel die u al had of een toestel die u tweedehands hebt gekocht, het toestel moet echter wel sim-lock vrij zijn.
Wat voor soort toestel heb ik nodig voor een sim only abonnement?
Om het simkaartje te gebruiken van uw sim only abonnement moet u een sim-lock vrije mobiele telefoon hebben. De meeste mobiele telefoons zijn tegenwoordig sim-lock vrij, mocht uw mobiele telefoon echter niet sim-lock vrij zijn, dan kunt u deze altijd voor een laag bedrag sim-lock vrij laten maken bij uw lokale telefoonwinkel. Als u zelf een nieuw of tweedehandse mobiele telefoon gaat kopen is het natuurlijk verstandig om te kijken of het wel een sim-lock vrije mobiele telefoon is, hierdoor kunt u voorkomen dat u de mobiele telefoon sim-lock vrij moet laten maken. De toestellen die u voor prepaid koopt zijn nooit sim-lock vrij, na een bepaalde tijd zijn providers echter verplicht u een code toe te sturen voor het sim-lock vrij maken van uw toestel, informeer hiervoor dus bij de provider van uw mobiele telefoon.
Kan ik op elk moment overstappen naar sim only?
Als u al een ander abonnement hebt laten met bijvoorbeeld een looptijd van 12 of 24 maanden, dan moet u wachten totdat dit abonnement is afgelopen. Nadat deze periode van 12 of 24 maanden is verstreken kunt u er kosteloos voor kiezen om over te stappen naar een sim only abonnement.
Waarom worden er eenmalige kosten in rekening gebracht bij het afsluiten van een abonnement?
Sommige providers hanteren zogenoemde ‘eenmalige kosten' bij het afsluiten van een nieuw abonnement, deze eenmalige kosten bestaan onder andere uit de administratiekosten die de providers moeten maken voor het overzetten van uw abonnement naar een nieuw abonnement. De eenmalige kosten staan veelal niet gelijk aan de kosten die providers daadwerkelijk moeten maken, de eenmalige kosten bestaan dan ook voor een (groot) deel uit extra winst. Niet alle providers hanteren deze eenmalige kosten, de aanbieders die u op onze website kunt vinden hanteren zeer lage of zelfs helemaal geen eenmalige kosten.
Wie zegt mijn huidige abonnement op als ik overstap naar sim only?
Als u overstapt naar sim only hoeft u aan uw nieuwe provider alleen maar kenbaar te maken wie uw huidige provider is en hoelang het abonnement nog loopt bij deze provider, de nieuwe provider zorgt er dan voor dat het oude contract wordt stopgezet na het verlopen hiervan, hierdoor hebt u nooit te maken met dubbele kosten voor uw abonnement.